Montage

Nu alle delen weer geschilderd zijn en de defecte onderdelen gepareerd, kan ik beginnen met de montage van de machine.

Omdat de meeste delen zo dusdanig zwaar zijn, en ik vrijwel alles alleen doe. Maak ik gebruik van een heftafel om de delen op de juiste hoogte te kunnen krijgen. Iets wat ik bij demontage ook al had moeten hebben…

Het plaatsen van de Z-as heb ik gedaan door middel van een balk over een aantal pallets te leggen, en hieraan een takel te monteren, zo kon ik hem gemakkelijk positioneren zonder het gewicht (73 kilo) te hoeven dragen.

 

De volgende stap betreft het monteren van de schakelmechanismen aan de geschilderde deksels, en de kleinere delen terug monteren. Ook wacht ik nog op een aantal keringen, die geplaatst moeten worden in de versnellingsbak voor de voeding.


  • Update 06-11-2017

Na ”wat” waterschade in Maart, heeft het project even stil gelegen. Ik heb besloten om de hele machine weer te demonteren en opnieuw op te bouwen om er zeker van te zijn dat er geen roest zou zitten op de onderdelen.

De meeste onderdelen zijn aangeslagen door de roest, en heb ik met veel geduld en uren scotchbrite weer kunnen redden.

Roestaanslag bovenkant van de Z-as
Roestaanslag bovenkant van de Z-as
Daar gaan we weer…

Untitled

En we hebben beweging!

Nu is het zaak om zo snel mogelijk de verticale kop af te maken. En een nieuwe deksel voor de X-as te frezen.